کد مطلب:795 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:350

عیبهائی که به واسطه آنها می شود عقد را بهم زد
مسأله 2388 ـ اگر مرد بعد از عقد بفهمد كه زن، یكی از این هفت عیب را دارد می تواند عقد را بهم بزند:



اول ـ دیوانگی.



دوم ـ مرض خوره.



ســوم ـ مرض برص.



چهارم ـ كوری.



پنجـم ـ زمین گیر بودن.



ششــم ـ آنكه افضا شده یعنی راه بول و حیض یا راه حیض و غائط او یكی شده باشد.



هفتـم ـ آنكه گوشت یا استخوانی در فرج او باشد كه مانع نزدیكی شود.



مسأله 2389 ـ اگر زن بعد از عقد بفهمد كه شوهر او دیوانه است، یا آلت مردی ندارد، یا عنین است، یعنی مرضی دارد كه نمی تواند وطی و نزدیكی نماید، یا تخمهای او را كشیده اند، می تواند عقد را بهم بزند، بلكه اگر شوهر بعد از عقد هم كاملاً دیوانه شود كه اوقات نماز را تمییز ندهد، زن می تواند عقد را بهم بزند، و نیز اگر بعد از عقد و قبل از دامادی شوهر عنین شود، زن می تواند عقد را بهم بزند، و در خصوص عنن باید مرد را مهلت بدهند تا یكسال شاید معالجه شود.



مسأله 2390 ـ اگر مرد یا زن به واسطه یكی از عیبهایی كه در دو مسأله پیش گفته شد عقد را بهم بزنند، باید بدون طلاق از هم جدا شوند.



مسأله 2391 ـ اگر به واسطه آنكه مرد نمی تواند وطی و نزدیكی كند، زن عقد را بهم بزند، شوهر باید نصف مهر را بدهد، ولی اگر به واسطه یكی از عیبهای دیگری كه گفته شد مرد یا زن عقد را بهم بزنند، چنانچه مرد با زن نزدیكی نكرده باشد، چیزی بر او نیست و اگر نزدیكی كرده باید تمام مهر را بدهد، و چنانچه مرد را گول زده اند و تدلیس نموده اند، مرد مهر را از آنكه تدلیس نموده و او را گول زده می گیرد.







عده ای از زنها كه ازدواج با آنها حرام است

مسأله 2392 ـ ازدواج با زنهایی كه مثل مادر و خواهر و مادرزن با انسان محرم هستند، حرام است.



مسأله 2393 ـ اگر كسی زنی را برای خود عقد نماید، اگر چه با او نزدیكی نكند، مادر و مادر مادرِآن زن و مادر پدر او هر چه بالا روند با آن مرد محرم می شوند.



مسأله 2394 ـ اگر زنی را عقد كند و با او نزدیكی نماید، دختر و نوه دختری و پسری آن زن هر چه پائین روند، چه در وقت عقد باشند یا بعداً به دنیا بیایند، با آن مرد محرم می شوند.



مسأله 2395 ـ اگر با زنی كه برای خود عقد كرده نزدیكی هم نكرده باشد، تا وقتی كه آن زن در عقد اوست نمی تواند با دختر او ازدواج كند.



مسأله 2396 ـ عمه و خاله پدر، و عمه و خاله پدر پدر، و عمه و خاله مادر، و عمه و خاله مادر مادر، هر چه بالا روند به انسان محرمند.



مسأله 2397 ـ پدر و جد شوهر، هر چه بالا روند، و پسر و نوه پسری و دختری او هر چه پائین آیند چه در موقع عقد باشند، یا بعداً به دنیا بیایند به زن او محرم هستند.



مسأله 2398 ـ اگر زنی را برای خود عقد كند، دائمه باشد یا صیغه، تا وقتی كه آن زن در عقد اوست، نمی تواند با خواهر آن زن ازدواج نماید.



مسأله 2399 ـ اگر زن خود را به ترتیبی كه در كتاب طلاق گفته می شود طلاق رجعی دهد، در بین عده نمی تواند خواهر او را عقد نماید، بلی اگر طلاق بائن باشد بعد از وقوع طلاق می تواند خواهر او را بگیرد، و اما اگر زنی را متعه نماید، پس اقوی لزوم خودداری از ازدواج با خواهر او است در بین عده، هر چند مدت تمتع گذشته باشد، یا متمتع مدت را بخشیده باشد، به جهت ورود نص.



مسأله 2400 ـ انسان نمی تواند بدون اجازه زن خود با خواهر زاده و برادرزاده او ازدواج كند، ولی اگر بدون اجازه زنش آنان را عقد نماید و بعداً زن بگوید به آن عقد راضی هستم اشكال ندارد.



مسأله 2401 ـ اگر زن بفهمد شوهرش برادرزاده یا خواهرزاده او را عقد كرده و حرفی نزند، چنانچه بعداً رضایت ندهد، عقد آنان باطل است.



مسأله 2402 ـ اگر انسان پیش از آنكه دختر عمه یا دختر خاله خود را بگیرد با مادر آنان زنا كند، دیگر نمی تواند با آنان ازدواج نماید.



مسأله 2403 ـ اگر با دختر عمه یا دختر خاله خود ازدواج نماید و پیش از آنكه با آنان نزدیكی كند با مادرشان زنا نماید، احتیاط مستحب آنست كه از ایشان جدا شود.



مسأله 2404 ـ اگر با زنی غیر از عمه و خاله خود زنا كند، احوط بلكه اقوی آنست كه با دختر او ازدواج نكند، ولی اگر زنی را عقد نماید و با او نزدیكی كند بعد با مادر او زنا كند، آن زن بر او حرام نمی شود، اگر چه در این صورت احتیاط استحبابی جدا شدن از او است، و همچنین است اگر پیش از آنكه با او نزدیكی كند با مادر او زنا نماید.



مسأله 2405 ـ زن مسلمان نمی تواند به عقد كافر درآید، مرد مسلمان هم نمی تواند با زنهای كافره غیر كتابیه مانند یهود و نصاری بطور دائم و یا متعه ازدواج كند و همچنین با زنهای كتابیه به طور دائم بنابر احتیاط واجب ولی صیغه كردن زن یهودیه و نصرانیه مانعی ندارد.



مسأله 2406 ـ اگر با زنی كه شوهر دارد یا در عده طلاق رجعی است زنا كند آن زن بر او حرام می شود علی الاحوط، و اگر با زنی كه در عده متعه، یا طلاق بائن، یا عده وفات است زنا كند، بعداً می تواند او را عقد نماید، و معنای طلاق رجعی و طلاق بائن و عده متعه و عده وفات، در احكام طلاق گفته خواهد شد.



مسأله 2407 ـ اگر با زن بی شوهری كه در عده نیست زنا كند، بعداً می تواند آن زن را برای خود عقد نماید، ولی احتیاط مستحب آنست كه صبر كند، تا آن زن حیض ببیند بعد او را عقد نماید، و همچنین است اگر دیگری بخواهد آن زن را عقد



كند.



مسأله 2408 ـ اگر زنی را كه در عده دیگری است برای خود عقد كند، چنانچه مرد و زن، یا یكی از آنان بدانند كه عده زن تمام نشده و بدانند عقد كردن زن در عده حرام است آن زن بر او حرام می شود، اگر چه مرد بعد از عقد با آن زن نزدیكی نكرده باشد.



مسأله 2409 ـ اگر زنی را برای خود عقد كند و بعد معلوم شود كه در عده بوده چنانچه هیچ كدام نمی دانسته اند زن در عده است و نمی دانسته اند كه عقد كردن زن در عده حرام است، در صورتی كه مرد با او نزدیكی كرده باشد، آن زن بر او حرام می شود.



مسأله 2410 ـ اگر انسان بداند زنی شوهر دارد و با او ازدواج كند، باید از او جدا شود، و نمی تواند بعداً هم او را به عقد خود درآورد، و همچنین اگر نمی دانسته ولكن نزدیكی نموده.



مسأله 2411 ـ زن شوهردار اگر زنا بدهد بر شوهر خود حرام نمی شود، و چنانچه توبه نكند و بر عمل خود باقی باشد، بهتر است كه شوهر او را طلاق دهد، ولی چنانچه مهرش را نداده و طلب نماید و وقت آن رسیده باشد و شوهر بتواند بدهد باید مهرش را بدهد.



مسأله 2412 ـ زنی را كه طلاق داده اند، و زنی كه صیغه بوده و شوهرش مدت او را بخشیده یا مدتش تمام شده، چنانچه بعد از مدتی شوهر كند و بعد شك كند كه موقع عقد شوهر دوم، عده شوهر اول تمام بوده یا نه، باید به شك خود اعتنا نكند.



مسأله 2413 ـ مادر و خواهر و دختر پسری كه لواط داده بر لواط كننده حرام است، اگر چه لواط كننده و لواط دهنده بالغ نباشند، ولی اگر گمان كند كه دخول شده، یا شك كند كه دخول شده یا نه، بر او حرام نمی شود.



مسأله 2414 ـ اگر با مادر یا خواهر یا دختر كسی ازدواج نماید و بعد از ازدواج، با آنكس لواط كند، آنها بر او حرام نمی شوند.



مسأله 2415 ـ اگر كسی در حال احرام كه یكی از كارهای حج است، با زنی ازدواج نماید عقد او باطل است، و چنانچه می دانسته كه زن گرفتن بر او حرام است، دیگر نمی تواند آن زن را عقد كند.



مسأله 2416 ـ اگر زنی كه در حال احرام است با مردی كه در حال احرام نیست ازدواج كند عقد او باطل است، و اگر زن می دانسته كه ازدواج كردن در حال احرام حرام است، احتیاط واجب بلكه خالی از قوت نیست كه بعداً با آن مرد ازدواج نكند.



مسأله 2417 ـ اگر مرد طواف نساء را كه یكی از كارهای حج است و نیز یكی از كارهای عمره مفرده است بجا نیاورد، زنش بر او حرام می شود، و نیز اگر زن طواف نساء نكند شوهرش بر او حرام می شود، ولی اگر بعداً طواف نساء را انجام دهند، به یكدیگر حلال می شوند.



مسأله 2418 ـ اگر كسی دختر نابالغی را برای خود عقد كند و پیش از آنكه نه سال دختر تمام شود، با او نزدیكی و دخول كند باید تا آخر عمر از دخول به او خودداری نماید علی الاحوط، در صورتی كه افضا شده باشد.



مسأله 2419 ـ زنی را كه سه مرتبه طلاق داده اند بر شوهرش حرام می شود، ولی اگر با شرائطی كه در كتاب طلاق گفته می شود، با مرد دیگری ازدواج كند، شوهر اول می تواند دوباره او را برای خود عقد نماید.



احــكام عــقد دائم

مسأله 2420 ـ زنی كه عقد دائمی شده نباید بدون اجازه شوهر از خانه بیرون رود و باید خود را برای هر لذتی كه او می خواهد تسلیم نماید، و بدون عذر شرعی از نزدیكی كردن او جلوگیری نكند، و اگر در اینها از شوهر اطاعت كند، تهیه غذا و لباس و منزل او بر شوهر واجب است، و اگر تهیه نكند چه توانائی داشته باشد، یا نداشته باشد مدیون زن است.



مسأله 2421 ـ اگر زن در كارهایی كه در مسأله پیش گفته شد اطاعت شوهر را نكند گناهكار است، و حق غذا و لباس و منزل و همخوابی را ندارد ولی مهر او از بین نمی رود.



مسأله 2422 ـ مرد حق ندارد زن خود را به خدمت خانه مجبور كند.



مسأله 2423 ـ مخارج سفر زن، اگر بیشتر از مخارج وطن باشد، با شوهر نیست ولی اگر شوهر زن را سفر ببرد، باید خرج سفر او را بدهد.



مسأله 2424 ـ زنی كه از شوهر اطاعت می كند و شوهر خرج او را نمی دهد اگر ممكن است، می تواند خرجی خود را بدون اجازه از مال او بردارد، و اگر ممكن نیست چنانچه ناچار باشد كه معاش خود را تهیه كند، در موقعی كه مشغول تهیه معاش است اطاعت شوهر بر او واجب نیست.



مسأله 2425 ـ بنابر مشهور بین علماء قدس الله أرواحهم، مرد باید در هر چهار شب یك شب نزد زن دائمی خود بماند، لكن اقوی عدم وجوب آنست، در صورتی كه یك زن داشته باشد و اقوی وجوب آن است در صورت تعدد و شروع در شب ماندن پیش آنها و در غیر این دو صورت ترك آن سزاوار نیست.



مسأله 2426 ـ شوهر نمی تواند بیش از چهار ماه، نزدیكی با عیال دائمی خود را ترك كند، و همچنین است غیر دائمی علی الاحوط بلكه علی الاقوی در بعض صور.



مسأله 2427 ـ اگر در عقد دائمی مهر را معین نكنند عقد صحیح است، و چنانچه مرد با زن نزدیكی كند، باید مهر او را مطابق مهر زنهائی كه مثل او هستند بدهد.



مسأله 2428 ـ اگر موقع خواندن عقد دائمی برای دادن مهر مدتی معین نكرده باشند، زن می تواند پیش از گرفتن مهر از نزدیكی كردن شوهر جلوگیری كند، چه شوهر توانائی دادن مهر را داشته باشد چه نداشته باشد ولی اگر پیش از گرفتن مهر به نزدیكی راضی شود و شوهر با او نزدیكی كند، دیگر نمی تواند بدون عذرشرعی، از نزدیكی شوهر جلوگیری نماید.